Hur kan man ytterligare stärka sitt varumärke? Något som är väldigt viktigt i dagens samhälle är att man associerar ett märke med något som är bra, tryggt och miljömässigt okej. Vare sig det handlar om energi, kemikalier, ledarskap eller något helt annat som är huvudsysslan i företaget. Det gäller alltså både produkter och tjänster, som för att förmedla trovärdighet är bra att certifiera på olika sätt. I dag skriver vi alltså om kvalitetssäkring av ditt varumärke och om att förmedla ett tydligt värde.

Affärsman och -kvinna teckningFöretag som har goda varumärken enligt svenska folket är enligt en nyhet i Dagens Industri Swish, Google och Spotify. Folk baserar nämligen i större utsträckning än tidigare sina köp på just känslan man får och har av ett varumärke, att det är positivt och har fler syften än att bringa in egen vinst. Ett syftesdrivet varumärke handlar desto mer om att vara ansvarstagande, visionärt, trovärdigt och nytänkande.

Det handlar alltså om att genom produkter och tjänster mer konkret bidra till att ge en tydlig känsla av mervärde till både människors liv och samhället i sin helhet. Swish hamnar högst upp på toppen just på grund av att det är nytänkande och så smart i sin enkelhet – det förenklar livet och har därmed ett tydligt värde.

Topp tio på listan av de mest syftesdrivna digitala varumärkena i Sverige, enligt svenskarna, är som följer:

  1. Swish
  2. Google
  3. Spotify
  4. Netflix
  5. Uber
  6. SVT
  7. Skype
  8. Wikipedia
  9. Twitch
  10. Facebook

Dåligt rykte efter oljeläcka och klumpiga uttalanden

stockmarket ekonomi börs stigerEtt företag som har haft det lite mer kämpigt med sitt varumärke är inga mindre än oljebolaget BP. Som efter en enorm oljeläcka, samt tabbar under uttalanden till offentligheten, hamnade i riktigt blåsväder. Fortfarande, över sex år sedan det inträffade, ekar varumärkesnamnet falskt och skevt i mångas öron. Inte minst med tanke på den stora rättegången mot den amerikanska staten samt 100 000 drabbade. Detta visade ju på att BP:s system och produkter/tjänster inte alls var kvalitetssäkrade på något sätt. Kanske var inte heller ledningssystemen certifierade på något sätt, för en kan ju undra hur det kunde gå så långt. Oljeläckan gjorde inte bara livet surt för fiskare och invånare kring kusterna, även ekosystemet blev starkt påverkat med tusentals fåglar skadade samt havssköldpaddor och delfiner. Mer om denna stora skandal och dess efterverkningar kan man läsa om här.

Dessutom kan vi läsa i Göteborgs-Posten om hur de gängbråk som resulteras i flera personers död har skakat om den positiva bild som finns om staden i väst, Göteborg. Det är göteborgarna egna bild av sin hemstad som har börjat släppa i fogarna lite, svärtas ner, av gängen och deras krig sinsemellan. Göteborg är ju en stad som har sina invånare och deras rykte som sina främsta ambassadörer. För att fortsätta attrahera folk och företag måste denna också fortsätta vara positiv. En varumärkesexpert som intervjuas i artikeln säger vidare att det finns två bilder av Göteborg, en med glada gröna kaniner (och eventuellt glada göteborgare som heter Glenn) och en med skottlossningar och gängkrig.