youtube-1158693_1280Banken Nordea har börjat ta till nya metoder för att nå ut till sina kunder. För att unga personer ska nås i större utsträckning i Nordeas marknadsföring har de anlitat kända Youtubers och Instagramprofiler för att hjälpa dem.

Tidigare har det skrivits om utvecklingen för digital marknadsföring 2017, och ett företag som försöker tänka nytt med sin marknadsföring är Nordea. Med kampanjen #mittdrömboende tar banken in sig i en för dem, helt ny kanal.

Behövde testa något nytt

Nordea säger att de tidigare gjort kampanjer som riktar sig unga och det första bostadsköpet, men de har haft problem med att nå ut till dessa. Därför insåg de att det var dags att testa något nytt och därav blev det ett samarbete med Youtubers och Instagramprofiler. Kända förebilder inom dessa kanaler; Dessie, Viktor Frisks, Keyyo och Ellen Bergström ska hjälpa banken att få unga som vill köpa sitt första boende att välja just Nordea, skriver Dagens Media i en artikel. I videos med dessa profiler ska det förklaras vad som kan tänkas behövas och vad som är bra att veta när man köper sin första bostad. Genom denna nya kampanj hoppas Nordea på att kunna nå ut till målgruppen med sitt för dem, relevanta budskap.

Traditionella kanaler inte lika effektivt för yngre publik

Banker är inte bara till för äldre, utan unga vuxna är också potentiella kunder. Därför behövde Nordea röra sig bort från traditionella kanaler och satsa på något nytt, just eftersom de äldre kanalerna inte lockar unga på samma sätt. Med en målgrupp på unga i åldern 20-28 som är sugna på att köpa bostad når de ut till olika följare genom att ta hjälp av de unga Youtube- och Instagramförebilderna. Dessa är dessutom inom olika genrer som livsstil, träning och inredning som breddar utsträckningen mot målgruppen ännu mer. Nordea har valt dessa Youtubers och Instagramprofiler med omsorg, säger de. Det är för dem viktigt att förknippas med bra profiler och förebilder som står för sunda värderingar. Det kan dock vara riskfyllt att förknippas med något som banken tidigare varit restriktiva mot, men Nordea menar på att det är profilernas följare de vill åt, och att deras budskap kan få en stor spridning i deras kanaler.