Hur kan en körjournal revolutionera e-handeln? De flesta branschaktiva vet att den allra största konkurrenskakan idag handlar om transporten. Givetvis spelar saker som sajtstruktur, synbarhet och erbjudanden stor roll – men i slutändan väljer kunden den som har den snabbaste och smidigaste transportlösningen.

Är du e-handlare? Då är du förmodligen bekant med den revolutionerande tekniken inom GPS körjournal. De elektroniska körjournalerna har gjort det betydligt enklare att bedriva en bra logistik när det kommer till ens fleet management. Kanske äger du en leveransfirma, är entreprenör, eller säljer dina varor via nätet och anlitar en budfirma att göra transporten åt dig? Då vet du hur viktigt det är att kunna spåra paketen.

Transporten central

Det talas om e-handeln som landsbygdens svurna frälsare. Man ser hur det plötsligt kan skapas jobb ute i orter i Sverige som innan digitaliseringen hade svårt att stå sig. Plötsligt kan  man enkelt syssla med sin verksamhet hemifrån, som e-handlare, men bo kvar på landet där hjärtat hör hemma. Samtidigt har många varit oroliga för den så kallade ”butiksdöden” (läs en krönika om den här). Experterna är dock oeniga hur det hela kommer sluta för landsbygden, men en sak är säker: transporterna är det centrala.

Just nu pratas det om att lagerlokalerna och transporten behöver kortas ner. Det gör att många e-handlare tävlar om dyra lokaler runt storstäderna, vilket egentligen bidrar till att landsbygden återigen utarmas:

”För Ikeas del handlar en stor del av den presenterade ökningen inom e-handel om att kunderna antingen köper varan på nätet och sedan hämtar den i butik, eller att de vill få hem dem med expressutkörning. I båda fallen gäller det att ha möjlighet att lagerhålla varorna nära kunden.” SVD

Det behöver dock inte tala emot att man hade kunnat placera lager nära fler orter än bara Stockholm och Göteborg, och det är här den smidiga, digitala transportlösningen kommer in.