Att få sitt företag att synas genom marknadsföring är allt annat än svårt, men det gäller att veta i vilken riktning man vill gå och i vilka kanaler som man hittar sin tilltänkta målgrupp – så hur ska man gå tillväga för att marknadsföra sitt företag? Det finns en hel del smarta knep att ta till.

marketing-marknadsföringMarknadsföring är A och O när man vill få sitt företag att synas på marknaden för att på så vis nå framgångar, men på vilken marknad ska man synas? Svaret är egentligen ganska kort: på alla marknader. Det betyder att man som företagare bör försöka marknadsföra sig både i den fysiska världen genom att exempelvis trycka upp giveaways med sin logga på via produktsajten.se exempelvis och också att man syns online på den digitala marknaden. Och vill man synas online finns en hel del nya trender att hålla koll på – såsom spelet Pokémon Go vilket tagit hela världen med storm.

Marknadsför med Pokémon Go

Vill man synas genom att marknadsföra sig på ett nytt och kanske lite annorlunda sätt tipsar tidningen Resumé om hur man kan använda sig av det nya hippa spelet Pokémon Go för att göra lite reklam för sitt företag. Vad man till exempel skriver är att företag som erbjuder laddning för mobiltelefoner eller säljer powerbanks för portabel laddning kan dra fördelar genom att droppa Pokémon-spelet i sin marknadsföring. Man tipsar också om hur man kan lyfta spelet i sin marknadsföring i sociala medier och i sitt content för att på så vis skapa spridning för sitt företagsnamn. Något man dock ska komma ihåg är att hypen kring detta spel så småningom kommer att lägga sig så om man vill ta del av kakan är det dags att haka på trenden nu innan den försvinner. För visst har Pokémon Go tagit världen med storm, bland annat har konkurrenter till spelet uttalat sig till Dagens Nyheter om hur det i dagsläget inte ens är någon idé att försöka konkurrera med spelets framgångar – och bara det säger en hel del om hur stort detta är just nu.

Andra knep att marknadsföra sig på

reklam & marknadsföringAtt hypen kring Pokémon kommer lägga sig är ingenting som säger att det inte finns en hel del andra knep att ta till för att arbeta med sin marknadsföring. Dock gäller det först och främst att ha koll på vilka som är de senaste trenderna inom marknadsföring på nätet, och det är något som tidningen Driva Eget sammanställt:

  • Nya sorters videos – olika videospelare för olika digitala kanaler vilket betyder att det kan vara värt att ha olika reklamfilmer.
  • Adblockers allt vanligare – gör att vanliga banners och annonser vid sidan om en webbplats försvinner mer och mer vilket gör att man behöver fokusera mer på ett gediget innehåll.
  • Viktigt att mäta sin annonsering för att se om den ger något
  • Mobilanpassade sajter drar fördelar på Google och fler använder sina telefoner istället för datorer