Mycket av de flesta företags marknadsföring sker i dag på nätet. Men det gäller att inte glömma bort att en hel del av marknadsföringen faktiskt kan göras i den fysiska butiken.

julhandel-butik

Här kan man läsa att Ica går bättre än man hade vågat hoppas på och det är på grund av att man lyckats locka fler kunder med prissänkningar på vissa varor. Man tror framförallt att man attraherat nya kunder som är lite mer priskänsliga än andra kunder just på grund av att man sänkte priset på ett antal varor.

Skyltningen är viktig

Att locka folk till butik med sänkta varor och smart skyltning har varit ett marknadsförningsknep som man använt sig av i alla tider, och det verkar fortfarande fungera. Det är därför en butik som www.displayexperten.se/produktstall går så bra, just för att folk vill ha bra produktställ för att marknadsföra vissa produkter i butik. Och visst blir vi lockade av varor som placerats på ett visst ställe och med en viss skyltning. I Råd & Rön kan man läsa att hela två tredjedelar av våra inköpsbeslut avgörs när vi går runt i butiken. Och därför försöker man som butiksägare förenkla för kunden att göra dessa beslut.

”Det handlar helt enkelt om att väcka uppmärksamhet, att synliggöra sitt sortiment och att försöka göra det så enkelt som möjligt för hjärnan att förstå vad ögonen tittar på.”

Kampanjer lockar kunder

Sedan kan man självklart även försöka locka till butik med olika typer av kampanjer och erbjudanden. Exempelvis genomförde matvarukedjan City Gross en så kallad fångfest för att par veckor sedan. Man lockade folk till butikerna genom att löpande aktivera Pokémon Go-lockbeten vid butikerna. Man tog helt enkelt vara på kraften som för ett par veckor sedan fanns i flugan Pokémon Go, vilket alltså gav resultat. Läs mer.