Att ta hjälp av s.k. influencers är en av de senaste trenderna inom marknadsföring. Det är dock inte alldeles lätt att göra rätt, varken för de företag som står bakom eller för de som marknadsför.

Samhället förändras ständigt, och marknadsföringen måste hänga med. Ett sätt är att marknadsföra sig med hjälp av Pokémon Go, ett annat sätt är att samarbeta med s.k. influencers. Det är en av de hetaste trenderna inom marknadsföring för närvarande, men det finns en del oklarheter när det kommer till det juridiska. Det är också viktigt att hitta en influencer som känns genuin.

Vem är en influencer?

Kvinna med selfiepinneEn influencer är i princip alltid en kändis, men alla kändisar är inte influencers. De allra största kändisarna, som Zlatan Ibrahimovic, Håkan Hellström och Beyoncé, är inte influencers, även om de kan användas för att marknadsföra saker. En influencer befinner sig något steg längre ned på kändisskalan, och har alltid många följare i sociala medier. Följarna upplever ofta att de har en personlig relation till de influencers de följer, och det medför att de blir mer benägna att köpa de produkter som ”deras” influencer rekommenderar. Å andra sidan kan de överge influencern om de upplever att hen förespråkar produkter där kopplingen till den offentliga personen inte känns genuin. Därför är det viktigt att en influencer har en klar och korrekt bild av sin målgrupp, säger branschexperten Elin Häggberg till Internetworld.

Exempel på influencers är bloggarna Kenza Zouiten och Isabella Löwengrip, samt artisten Zara Larsson. Just Isabella ”Blondinbella” Löwengrip hör till de influencers som har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha gjort smygreklam, skriver Göteborgs-posten. I Löwengrips fall rörde det sig om smygreklam på Snapchat.

Eftersom influencer marketing är så nytt finns det många fallgropar, och det är inte alltid som influencers själva gör rätt. När branschen når större mognad kommer dock de flesta att göra rätt redan från början, och då gäller det att ha ett genomtänkt samarbete med en lämplig influencer för att nå ut.

Ett svenskt företag som arbetar med influencer marketing är Peak Performance, som nyligen lanserade en kampanj i samarbete med bl.a. skidåkaren Lucas Stål Madison, rapparen Unge Ferrari och pt:n Thomas Skoglund. Mer om detta finns att läsa här.