Allt mer av de pengar som tidigare lagts på traditionell reklam hamnar nu på nätet. Ett av de bästa exemplen är Youtube, som är på god väg att konkurrera ut den traditionella tv:n.

En gammal sanning inom marknadsföring är att en stor del av pengarna som satsas är helt bortkastade, men att man inte kan veta vilka delar som är svarta hål. Digital marknadsföring har förändrat detta, eftersom man nu har stor möjlighet att se vilken marknadsföring som genererar intäkter, både direkt och indirekt. Detta är inte minst tydligt när man jämför traditionell tv-reklam med annonsering på Youtube.

Youtube är en sajt som i snart tio år har ägts av Google, och redan i början av 2015 användes sajten varje dag av en tredjedel av svenskarna i åldern 15-24 år, enligt en undersökning från Mediavision som man kan läsa mer om här.

Brandcast 2016

YoutubeVarje år håller Youtube ett event, Brandcast, där de presenterar kommande nyheter för annonsörer, och passar på att visa hur framgångsrik sajten har blivit. På årets event presenterades siffror som visar att för åldersgruppen 18-49 år har Youtube större räckvidd – enbart på mobila enheter – än något tv-nätverk. Detta skriver Dagens Media.

Men Youtube presenterade också många nyheter av andra slag, som kan vara intressanta för marknadsförare. En sådan nyhet är Breakout Videos, som gör det möjligt att visa reklam i de populäraste videoklippen på sajten, och på detta sätt nå nya användare. För den som köper programmatic-annonsering kommer det att bli möjligt att hantera alla videokampanjer från en panel i Doubleclick Bid Manager. Om det här låter som rena grekiskan för dig rekommenderas den här artikeln, som ger en introduktion till vad programmatic innebär.

Youtube presenterade också en ny kanal med Sesame Street, och två reality-serier från den amerikanska basketligan NBA.