Nu är det många som jobbar hemifrån och alla har tyvärr inte ett regelrätt hemmakontor i sin bostad, men det går att göra vissa saker för att förbättra ergonomin något i alla fall. Här är några ergonomiska tips från experterna.

Det absolut viktigaste för att sitta bra och jobba framför en dator eller laptop i hemmets trygga vrår är en bekväm skrivbordsstol, så om du inte har möjlighet att införskaffa en hel kontorsuppsättning hemma är det stolen du ska satsa på. För efter några veckor i hemmet har du säkerligen märkt av hur till exempel både nacka och rygg ömmar, kanske till och med händer och handleder? Det beror på din arbetsställning och brist på ergonomiska förutsättningar – vilket ofta finns på det vanliga kontoret.

Tips för mer ergonomiskt hemmajobb

Något som du själv kan göra för att förbättra din ergonomiska situation hemma är att variera din arbetsställning. Har du till exempel möjlighet att stå upp och arbeta bör du definitivt inte göra det. Och visste du förresten att du kan förvandla din strykbräda till ett skrivbord att stå vid? Det är något som naprapaten Jakob delar med sig av i en artikelserie hos Mitti. Till tidningen säger han bland annat att det märks att många arbetar hemma av de symptom de kommer till honom och att hans patienter uttrycker att de har ont i kroppen på sätt de inte är vana vid. Det är heller inte så konstigt eftersom att man hemmavid inte har tillgång till samma ergonomiska förutsättningar som nämnt. Därför kan det vara bra att ta till sig av följande tips:

  • Variera arbetsställning – växla mellan att sitta och stå.
  • Sittställning – sätt dig på hela stolen och ha en kudde i svanken, alt köp en bra skrivbordsstol.
  • Undvik att få gamnacke – köp hem ett datorstativ och externt tangentbord.
  • Håll armarna rätt – när du sitter vid dator är det viktigt att ha armarna i 90 graders vinkel och arbeta med små rörelser, alltså ha tangentbordet så nära dig själv som möjligt.
  • Sitt inte i dunkel – ha ordentligt med belysning och säkerställ att inget ljus reflekteras i skärmen
  • Rör på dig under dagen – glöm inte att stillasittande är lika farligt som att röka så se till att motionera dagligen, gärna minst två promenader och lite stretchningsövningar tar dig långt.

Det finns en massa saker du kan göra för att göra hemmajobbet enklare och mer ergonomiskt, så ta till dig av alla tips du kan få för annars kommer du garanterat att bli galen av allt hemmajobb. Och om du känner dig ensam – ring en kollega, ta en digital kopp kaffe eller ta en promenad tillsammans via facetime!