Det brukar sägas att allting som vi gör på nätet efterlämnar spår. Kanske är det därför som appen Snapchat har blivit en sådan succé. Den är inte bara populär bland ungdomar, den har också blivit en populär kanal för marknadsförare.

Appen Snapchat har bara funnits i ungefär fyra och ett halvt år. Det är enkelt att ge en hisspitch för konceptet, det rör sig om en app som låter användarna skicka bilder till varandra, och bilderna raderas efter några sekunder. Vid första anblick låter det kanske inte som en given succé, men om man sätter det i relation till hur det mesta på internet fungerar idag framgår det tydligare att det här är ett riktigt genidrag.

Snappande i RomVad är Snapchat?

Snapchat sorteras in bland de sociala medierna, tillsammans med bl.a. Facebook, Twitter och Instagram. Men till skillnad från dessa finns det inga likes att samla. Det är svårt att jämföra sig med andra då, och den tävlingsaspekt som finns på många andra sociala medier idag är därmed minskad. Det finns inget incitament att köpa följare eller likes på Snapchat.

Sedan var det tidsbegränsningen. Det sägs ofta att ingenting som postas på nätet någonsin försvinner. Det kanske är en överdrift, men mycket blir ändå kvar under lång tid. Snapchat erbjuder därför en kontrast till detta: gör man en grimas, tar en selfie och skickar den till sin kompis kan man vara säker på att samma bild inte kommer att dyka upp i ett annat sammanhang om några år.

Men hur kan då ett företag använda Snapchat? Det blir vanligare och vanligare, men alla bolag som skaffar ett konto har knappast en tydlig plan. En femtedel av de svenska internetanvändarna använder Snapchat, och 41 % av användarna i åldern 16-19 år, enligt en rapport från Internetstiftelsen. Det finns med andra ord många som man kan nå, men hur och med vad?

Använd Snapchat på rätt sätt

Snapchat ska inte användas till att skicka ut traditionella reklamfilmer eller –bilder. Genom funktionen stories kan man skicka ut en serie av bilder eller videoklipp, som användaren kan se flera gånger under ett dygn. Ordet stories är centralt i sammanhanget, och i många andra sammanhang när det handlar om Snapchat. Att ge användarna en berättelse med hjälp av Snapchat kan vara ett sätt att bygga ett varumärke. Varför inte låta följarna vara med när en ny produkt tas fram? Eller visa bilder från arbetsplatsen. Hur arbetsplatsen ser ut (lex Google) blir allt viktigare för hur produkten uppfattas, men det är också bra att sprida bilden av företaget som en bra arbetsgivare. Det går också att annonsera på konventionellt vis, på ett sätt som liknar Facebook och Instagram.

Facebook insåg tidigt att Snapchat skulle kunna bli en storsuccé. Redan 2013 försökte de köpa företaget, för tre miljarder dollar, berättar Svenska dagbladet. Året därpå var Snapchat den snabbast växande sociala appen.

I takt med att fler företag upptäcker Snapchat blir det viktigare att sticka ut. För att skära genom bruset finns det flera trick att ta till. Några av de bästa finns samlade i den här artikeln från Aftonbladet.