Reklamfilmer är för det mesta någonting människor uppfattar som ett nödvändigt ont. De kan vara enerverande, fåniga och ovälkomna avbrott i filmtittandet eller Youtube-klickandet. Undantaget är reklamfilmer som lyckas med konststycket att få människor att skratta. Roliga reklamfilmer säljer och lever kvar. Här kan du läsa om några klassiska exempel.

Det förmodligen säkraste receptet för att skapa en minnesvärd reklamfilm är om den blir humoristisk. Det finns många exempel på klassiska reklamfilmer som etsade sig fast i tittarna tack vare att de var roliga. Många minns till exempel den populära Comviq-reklamen, eller Åke som hade vunnit på Lotto, ”Du har ju hela helgen på dig”. Många av de klassiska reklamfilmerna kommer från 1990-talet. Idag har förutsättningarna förändrats och i och med att potentiella tittare ofta har en mobiltelefon i ena handen har det blivit ännu viktigare att göra reklamfilmer som slår.

Fler klassiska och roliga reklamfilmer

En annan smått odödlig klassiker, som också var humoristisk, var chipsmärket OLW:s serie av reklamfilmer på 90-talet. Den mest klassiska av dem inleddes med en scen där ett gäng tuffa killar drack öl och frågade sig vart brudarna är. I nästa scen fick man se att tjejerna befann sig hemma hos den nördige killen. Skälet till det var förstås att han serverade OLW:s chips. Bland engelskspråkiga reklamfilmer är det värt att nämna bland annat Old Spice, reklam som var humoristisk på ett mer absurt sätt. Den gick dock igenom bruset, främst på grund av att den var så annorlunda.

Rolig och slagkraftig reklam för ditt företag

Hur kan ditt företag bädda för att producera en slagkraftig och humoristisk reklamfilm?

  • Fundera över ert varumärke och vilka värderingar ni vill förknippas med.
  • Ta hjälp av en professionell reklamfirma som vet hur man producerar innehåll som slår.
  • Associera fritt kring vart det kan tänkas uppstå humor kring era varor eller tjänster. Kanske finns det redan internskämt på arbetsplatsen som kan ligga till grund för en reklamfilm.
  • Ta inspiration från roliga reklamfilmer som gjorts tidigare. Ni ska förstås inte stjäla någon idé men kanske går det att baka om innehållet så att det passar för ditt företag.