Att ha ett framgångsrikt företag kräver en hel del om man vill hålla det framgångsrikt och något som är ytterst viktigt att tänka på är att få företaget att synas så att konsumenterna får en bild av vilka företaget är, vad det står för och vad de säljer – vare sig det är en fysisk produkt eller en tjänst – och det är inte alltid det lättaste. Så varför in ta hjälp av en expert?

nätverk sociala medierDet absolut enklaste sättet att skapa en relation mellan företag och konsumentmålgrupp är genom att anlita en mediebyrå i Stockholm som är expert på området marknadsföring. Det gör att man snabbt kan nå ut till tilltänkt målgrupp och sedermera även skapa ett framgångsrikt företag. Men visst finns det sätt att även själv marknadsföra sitt företag på. En sådan guide till allt man behöver veta finns till exempel att läsa hos tidningen Driva Eget där man sammanställt alla smarta och goda råd man har att dela med sig av på en enda plats i en sammanhängande guide. Innan man dock sätter igång med detta kan det vara värt att veta att det finns en rad olika kanaler att använda sig av. Dels den fysiska i tryckt form såsom gedigen reklam på olika platser och dels den digitala – som också är den allra största kanalen med en rad olika vägar till marknadsföring. Man kan till exempel ha annonser hos digitala hemsidor, vara synlig i sociala medier eller så kan man ha affiliates som arbetar med att puffa upp ens företag i sökresultaten. Klädföretaget Nelly valde till exempel sociala medier som plattform för sin marknadsföring eftersom att detta passade deras målgrupp mycket bättre än den tryckta marknadsföringen, något man kan läsa mer om hos tidningen Resumé.

Bloggare för marknadsföring

Något som till exempel Privata Affärer skriver om är hur man kan använda bloggare som hjälp för sin marknadsföring, men om man vill testa det ska man komma ihåg att man ska följa marknadsföringslagen. Den säger bland annat att man inte får göra reklam utan att skriva att det faktiskt rör sig om reklam när man skriver kommersiellt och det benämns som reklamidentifiering – konsumenten ska kunna se vem som är avsändaren och att inlägget faktiskt är annonsmärkt med till exempel en banner som säger att det är ”sponsrat innehåll”. På så vis lurar man inte läsaren till att tro att innehållet faktiskt kommer från bloggaren själv utan i realiteten är ett företag som står bakom informationen som bloggaren är avlönad till att skriva om – men allt sånt här kan byråerna som arbetar med detta och med hjälp av en byrå slipper du hålla koll på sånt själv.