Det händer alltid mycket inom digital marknadsföring och det finns många saker som är bra att ha koll på under 2017. Vilka trender och begrepp bör man känna till och hur kan man tänka?

Under året 2017 kommer digital marknadsföring vara mer betydelsefull än någonsin då vi mer och mer går mot digitalisering på alla plan.

digital marketing, customersMånga svåra begrepp

Digital marknadsföring är det bästa för att nå ut till sin målgrupp och det gäller att både vara bred och nischad i sin kommunikation. Har man en målgrupp som talar ett annat språk kan det vara bra att anlita en bra översättningsbyrå för sin onlinekommunikation och marknadsföring. Det finns en del svåra begrepp, som exempelvis offline conversions, ABM/account based marketing, VR/virtuell verklighet, AR/agumenterad verklighet, gamification, chattbot och native advertising som är bra att känna till och förstå för att man ska kunna hålla sig á jour med vad som händer på marknaden för digital marknadsföring. Läs mer om begreppen här.

Digitala trender

Det förutspås att några digitala trender kommer vara extra viktiga under detta år. I Dagens Media kan man läsa om att bland annat mätning av kunders och besökares beteende online att satsningar på mobila upplevelser kommer bli allt större. Kundupplevelsen kommer bli viktigare i allt, och gå om produkten eller kvalitéten i fråga och mycket visar på att AR och VR förmodligen kommer vara en stor del av den digitala marknadsföringen överlag, inte bara för gaming och underhållning. Det är ett effektivt sätt för att visualisera budskap i en virtuell värld. Följande tros prägla den digitala marknadsföringen 2017, läst på MyNewsDesk.

”Vi kommer att få tillgång till mer data, högre krav på avkastning, ökad programmatisk annonshandel, mer komplexa kundresor och en ökad efterfrågan av realtidsteknik som förutspår kunders beteende online och mer”.